Hur kommunicerar du visuellt?

Att ha en plan för den visuella
kommunikationen är viktigt för ett företag,
stort som litet… 

Det kanske inte är det första en tänker på när företaget startas men en bild fastnar bättre än en text så satsa på en stark logotyp och en konsekvent grafisk profil. Då lär sig dina potentiella kunder ditt visuella språk och börjar associera till dig så fort de ser någonting som kommer från dig.

Som ny företagare växer en in i sitt varumärkes identitet och det kan ta ett litet tag, men det är ju faktiskt i början som utrymmet till förändring och lite velande finns. När du velat klart och lärt känna ditt företag och dig som företagare är det dags för den visuella kommunikationen att ta plats. Kanske har du  haft din vision redan innan start, men det är först när du är där som du kan sätta dig in i livet som egenföretagare. 

Varumärkesstrategi och Grafisk profil, är det verkligen
nödvändigt för min lilla firma kanske du tänker?
Svaret är JA.

stampelsjoboa

Det är inte bara för din egen skull och att det gör det lättare för dig när du ska nå ut till din målgrupp och att du redan då vet hur det ska se ut och vilket typsnitt du ska använda, det är framförallt för dina kunders skull. Med en grafisk profil och en tydlig idé på hur ditt företag ska uttrycka sig visuellt gör du det lättare för din målgrupp att känna igen och lära känna dig och ditt varumärke. Vi människor är vanedjur och ser vi en sak tillräckligt många gånger så fastnar det och blir bekant och tryggt.

Ett exempel på detta är mitt senaste projekt för Sjöboa i Fiskebäck. Om du följer mig på Instagram har du säkert redan sett lite av mitt jobb för dem men här kommer en liten summering.
Sjöboa är ett café/ lunchställe som flyttade från Fiskebäcks hamn ut till badet i samma område. Upplevelsen är, i underdrift, havsnära. Deras läge är helt fantastiskt och fler börjar få upp ögonen för deras verksamhet.

Jag fick uppdraget att fixa till deras logotyp och har även hjälpt dem att skapa en grafisk profil, en strategi för sin marknadsföring på Instagram plus att jag hjälpte dem att få upp en enkel hemsida dit de kan leda sina besökare om de vill veta meny, öppettider mm. (notera att jag inte är någon webdesigner, men jag vet ju utifrån deras grafiska profil hur det ska kommuniceras visuellt.) Jag gjorde även en annons till dem i Göteborg Direkt som kommer löpa fram till jul. Med de digitala verktygen får de även direkt statistik och respons på deras marknadsföring och vad som fungerar för deras besökare och viktigast
av allt; vad som inte fungerar. 

inlaggsfotophotoNu har Sjöboa en enkel och tidlös logotyp som är väldigt användbar både på svart och vit bakgrund och i olika format.
Designen utgår från deras vision och tankar om företaget. AnnaLena, som är ägaren, pratade om vrakvedskänsla och den speglar även inomhusmiljön på Sjöboa. Allt går hand i hand.

Tack vare Instagramstrategin så behöver hon nu inte heller uppfinna hjulet varje morgon då hon ska komma på vad som ska postas på Instagram och Facebook. Hon har en plan och kan förbereda sig flera dagar innan och kan istället fokusera på sina kunder, cafét och den dagliga driften. Alla är glada och nöjda, hurra! (och en liten fanfar!)

En logotyp gör inte ett företag utan det är människorna och deras visioner bakom som är grunden, en logotyp kan däremot hjälpa till att förmedla just det.

Ha det fint och kontakta gärna mig om du har några frågor, funderingar eller bara vill bolla idéer.

/Terese

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *